مقالات

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان: آبیاری و نگهداری

نحوه کاشت توت فرنگی در گلدان

توت فرنگی میوه‌ای شبیه به توت بوده که طعم ترش و مطبوعی دارد و رنگ آن قرمز است. چیلک، شالکه، چیالک و چلم از اسامی دیگر این میوه است که به صورت اهلی و وحشی می‌روید. این میوه علاوه بر ظاهر زیبایی که دارد، سرشار از خواص درمانی است و از دیرباز تاکنون برای درمان امراض مختلفی از آن استفاده می‌کردند. کسانی که به باغبانی و کاشت گل و گیاه علاقه دارند به دنبال کاشت توت فرنگی در خانه هستند، کاشت توت فرنگی در خانه کار بسیار ساده‌ای است، برای این کار می‌توانید از روش کاشت توت فرنگی در گلدان استفاده کنید و از این گلدان زیبا را در تراس یا بالکن نگهداری کنید تا نور لازم را دریافت کند. اگر می‌خواهید با مراحل کاشت توت فرنگی در گلدان آشنا شوید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.  

آنچه برای کاشت توت فرنگی در گلدان نیاز دارید

  • آب پاش
  • بیلچه کوچک کشاورزی 
  • گیاه یا نهال توت فرنگی
  • گلدان استاندارد
  • خاک مناسب
  • کود مایع

نحوه کاشت توت فرنگی در خانه

گیاه توت فرنگی را برای کاشت در گلدان آماده کنید

برای کاشت توت فرنگی در خانه می‌توانید از یک نهال توت فرنگی یا گیاه پیوندی استفاده کنید. این گیاه از جای شلوغ خوشش نمی‌آید به همین دلیل اگر در گلدان‌های استوانه‌ای و فلاور باکس می‌خواهید این گیاه را بکارید بهتر است فاصله استاندارد بین هر گیاه را حفظ کنید تا توت فرنگی رشد کاملی داشته باشد. در یک گلدان با عرض 30 سانتی‌متر مجاز هستید سه نهال توت فرنگی بکارید و از آنجایی که ریشه‌های این گیاه کم عمق است بهتر است در سطح خاک کاشته شود.  

خاک اضافه کنید

نیمی از گلدان مورد نظر را با خاک پر کنید، بهترین خاک برای کاشت توت فرنگی مخلوط خاک گلدان شل و لومی است که رطوبت را در خود نگه می‌دارد و آب اضافی را به سرعت تخلیه می‌کند. گلدان کاشت توت فرنگی باید دارای سوراخ‌های زهکشی باشد تا آب اضافی را خارج کند و مانع پوسیده شدن ریشه شود.

محافظت از گیاهان در فصل تابستان: 5 نکته مهم

توت فرنگی‌ها را بکارید

بوته‌های توت فرنگی را طوری بکارید تا تاج آن (محل برخورد ساقه با ریشه ها) درست بالای سطح خاک قرار بگیرد. ریشه‌های توت فرنگی را به صورت پخش در خاک قرار دهید و از جمع کردن ریشه‌ها در زمان کاشت خودداری کنید. بعد از کاشت گیاه را آبیاری کنید تا کاملا سیراب شود و آب اضافی آن از سوراخ‌های زهکش خارج شود.  

گلدان را در یک مکان مناسب قرار دهید

گلدان توت فرنگی را در مکانی قرار دهید که حداقل 8 تا 12 ساعت در طول روز آفتاب داشته باشد، بدین ترتیب گیاه به گل‌دهی و میوه دادن می‌رسد. اگر نور خورشید از یک جهت به گیاه می‌تابد باید هر سه تا چهار روز یکبار گلدان را بچرخانید تا گیاه به طور یکنواخت نور خورشید را دریافت کند. کاشت توت فرنگی در گلدان مانع آسیب حشرات نمی‌شود و مانند سایر گیاهان پرندگان و جوندگان همچنان جذب گلدان توت فرنگی می‌شوند. بهترین راه برای محافظت از این گیاه نصب توری در اطراف گلدان است.

گیاه را آبیاری کنید

بهترین راه برای آبیاری این گیاه تست خاک است، هر زمان که 3 تا 5 سانتی‌متر خاک سطح گلدان خشک شود گیاه نیاز به آبیاری دارد. معمولا هفته‌ای یک بار این گیاه نیاز به آبیاری دارد که این مدت زمان با توجه به سایز گلدان و اقلیم آب و هوای منطقه تغییر می‌کند و در برخی مناطق به آبیاری روزانه و دو هفته یکبار هم می‌رسد. اگر ریشه گیاه برای مدت زمان طولانی در محیط باتلاقی قرار بگیرد دچار پوسیدگی می‌شوند.

توت فرنگی های خود را تغذیه کنید

این گیاهان برای گل‌دهی و میوه دادن باید تقویت شوند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای آن کافی نیست. بهتر است توت فرنگی‌ها را هر 3 تا 4 هفته یکبار با یک کود مایع تغذیه کنید. نوع کود در فصل بهار و پاییز  متفاوت است و باید به این موضوع توجه داشته باشید.

جلوگیری از زنگ زدگی گلدان فلزی: روش های نگهداری و مراقبت

از گیاه در فصول سرد سال مراقبت کنید

برای اینکه توت فرنگی رشد خوبی داشته باشد و هر سال میوه دهد باید اجازه دهید در زمستان به حالت خواب برود. اما مراقب باشید زیرا ریشه‌ها ممکن است در مناطق سرد یخ بزنند و گلدان آن در اثر سرما و گرما ترک بخورد. اگر گلدان توت فرنگی در تراس قرار دارد بهتر است در زمستان آن را در فضای خانه و پشت پنجره قرار دهید تا در معرض تابش نور خورشید هم قرار داشته باشد. 

دلایل رشد توت فرنگی در ظروف

چند دلیل وجود دارد که توت فرنگی یک گیاه مناسب برای کاشت در گلدان است:

فضا: توت فرنگی گیاه فشرده‌ای است و برای پرورش نیاز به فضای زیادی ندارد، به همین دلیل یک گزینه بسیار مناسب برای کاشت در گلدان به شمار می‌رود. 

زیبایی: برخی از توت فرنگی‌ها گل‌هایی شبیه به گل‌های رز وحشی مینیاتوری دارد و ظاهر آن‌ها بسیار زیبا و جذاب است. 

چیدن آسان: چیدن توت فرنگی بسیار آسان است می‌توانید گلدان آن را در آَپزخانه قرار دهید تا هر زمان که نیاز به آن داشتید در دسترس باشد. 

کنترل آفات و بیماری‌ها: رشد بوته‌های توت فرنگی از روی زمین می‌تواند به کاهش مشکلات آفات و همچنین بیماری‌های باکتریایی و قارچی کمک بسیاری کند. 

کاشت توت فرنگی در گلدان

گلدان مناسب برای پرورش توت فرنگی

هر گلدانی که برای کاشت توت فرنگی استفاده می‌کنید باید زهکشی درستی داشته باشد، وجود چندین سوراخ در انتهای گلدان از غرقابی شدن ریشه و پوسیده شده آن جلوگیری می‌کند. از آنجایی که توت فرنگی‌ها ریشه کوچک و کوتاهی دارند باید آن‌ها را در گلدان‌هایی به قطر 25 تا 35 سانتی‌متر و عمق 20 سانتی‌متر بکارید. بیشتر خواهید داشت.

برای کاشت توت فرنگی باید از گلدان‌هیا سفالی و رنگ روشن استفاده کنید تا رطوبت اضافی خاک را جذب کنند. گلدان‌های فلزی و سرامیک گرما را به خود جذب می‌کنند و همین عامل موجب خرابی ریشه گیاه می‌شود. از اگر منطقه‌ای با آب و هوای گرم زندگی می‌کنید بهتر است از گلدان‌های رنگ روشن استفاده کنید. 

بهترین زمان تعویض گلدان توت فرنگی چه زمانی است؟

توت فرنگی‌ها گیاهان چند ساله و کوتاه مدت هستند و باید هر سه سال یکبار گلدان آن را تعویض کنید تا گیاه رشد کند و به میوه‌دهی برسد، در غیر اینصورت گیاه به صورت علفی رشد می‌کند.

7 مرحله کاشت گل در گلدان: مبتدی تا پیشرفته

انواع توت فرنگی برای کاشت 

توت فرنگی‌ها برای کاشت به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند: 

  • توت فرنگی چهار فصل: میوه دهی این توت فرنگی دوبار در سال است و در فصول بهار و پاییز به بار می‌نشیند، میزان برداشت این محصول به اندازه فصل بهار نیست. 
  • توت فرنگی بهاره: اگر می‌خواهید یکبار در سال بهترین توت فرنگی را برداشت کنید باید از توت فرنگی‌های بهاره برای کاشت توت فرنگی در خانه استفاده کنید. 
  • نشا یا توت فرنگی رونده: نشا یا توت فرنگی‌های رونده ممکن است در سال اول یا یک سال بعد از کاشت میوه دهند. اگر به دنبال یک گزینه اقتصادی هستید استفاده از نشا توت فرنگی بهترین انتخاب است. 
  • توت فرنگی خنثی: این نوع توت فرنگی در تمام طول سال میوه می‌دهد اما حجم و مقدار آن بسیار کم است. 

نکات مهم در کاشت توت فرنگی در گلدان 

در زمان کاشت توت فرنگی در گلدان به چند نکته مهم توجه کنید:

  • خاک این گیاه همیشه باید مقدار کمی رطوبت داشته باشد. 
  • نباید بیش از حد گیاه را آبیاری کنید. 
  • بهترین دمای ایده‌ال برای توت فرنگی 15 درجه سانتی‌گراد است. 
  • حتما باید گلدان را در فضای نورگیر قرار دهید. 

کاشت توت فرنگی در گلدان کار بسیار آسان و ساده‌ای است و برای اینکه یک کاشت موفقیت‌آمیز داشته باشید باید علاوه بر طی کردن تمامی مراحل به این چند نکته پایبند باشید تا یک گلدان زیبای توت فرنگی داشته باشید. در این مطلب از کادو هوم امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات کاربردی و مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

محافظت از گیاهان در فصل تابستان: 5 نکته مهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *