مقالات

13 تا از بهترین میوه ها برای کاشت در گلدان

بهترین میوه برای کاشت در گلدان

زندگی آپارتمانی و شهرنشینی امروزه باعث شده تا دیگر مردم نتوانند از سرسبزی گیاهان و درختان لذت ببرند، اما کاشت گل و گیاه در گلدان این امر را میسر کرده و هر کسی می‌تواند با قرار دادن گلدان‌های خود رد یک فضای نورگیر از زیبایی آن استفاده کند. وجود گل و گیاه طبیعی در خانه به پاکیزگی هوا و شادابی هوای داخل خانه کمک بسیاری می‌کند و یکی از کارهای مورد علاقه کسانی است که به پرورش گل و گیاه و باغبانی علاقه دارند.

برای اینکه یک گلدان زیبا داشته باشید باید با اصول مراقبت از گیاهان و باغبانی آشنا باشید تا گلدان میوه زیبا و پرباری را پرورش دهید. اما از چه میوه‌هایی می‌توان برای کاشت در گلدان استفاده کرد؟ آیا همه میوه‌ها را می‌توان در گلدان و فضای داخل خانه پرورش داد؟ در ادامه این مقاله از کادو هوم با ما همراه شوید تا با بهترین میوه برای کاشت در گلدان آشنا شوید. 

بهترین میوه‌ها برای رشد در گلدان

1- میوه لیمو

منطقه کاشت: گرمسیر و برخی مناطق سردسیر

درختان لیمو بهترین میوه برای کاشت در گلدان است و به خوبی خود را با محیط وفق می‌دهد و با آب و هوای گرم سازگار است، اما بسیاری از باغبانان توانسته‌اند آن را در مناطق سردتر در گلدان پرورش دهند. تقریباً همه گونه‌های آن را می‌توان پرورش داد اما برخی از آن‌ها در شرایط خاص بهترین رشد را دارند.

نحوه کاشت هسته خرمالو در گلدان: آبیاری و نگهداری

2- میوه توت فرنگی

مناطق کاشت: نسبتا گرم و ملایم و سردسیر

توت فرنگی بدون شک یکی از بهترین میوه‌ها برای کاشت در گلدان است زیرا برای رشد به گلدان و فضای زیادی نیاز ندارد و در گلدان‌های کوچک شروع به گلدهی می‌کند. به همین دلیل به راحتی می‌توانید گلدان توت فرنگی خود را در پاسیو یا بالکن قرار دهید و از توت‌فرنگی‌های آن لذت ببرید. برای داشتن توت فرنگی‌های آبدار و شیرین بهتر است آن را در فصول گرم سال پرورش دهید.

7 مرحله کاشت گل در گلدان: مبتدی تا پیشرفته

3- میوه سیب

مناطق کاشت: سرد و معتدل 

اگر می‌خواهید در گلدان سیب بکارید باید از درخت سیب کوتوله استفاده کنید تا به راحتی در خانه رشد کند. می‌توانید این گلدان را در بالکن قرار دهید تا نور لازم را جذب خود کند، درخت سیبی که رد خانه از آن نگهداری می‌شود شاید مانند دیگر درختان میوه‌های بزرگی نداشته باشد به همین دلیل بهتر است از نوع خود بارور آن استفاده کنید. بدین ترتیب برای میوه دادن گیاه مشکلی نخواهید داشت. 

4- میوه انار 

مناطق کاشت: آب و هوای گرم 

انار یکی از آب‌دارترین و سالم‌ترین میوه‌ها است و به راحتی در گلدان رشد می‌کند، زیرا انار نسبت به سایر درختان ریشه‌ای کم عمق دارد. اگر سایر مرکبات را در گلدان پرورش داده‌اید قطعا پرورش انار در ظرف برای شما نیز کار سخت و دشورای نخواهد بود. انار در مقایسه با درخت لیمو نسبت به دمای پایین مقاوم است. 

5- میوه انجیر

مناطق کاشت: گرم و معتدل

کاشت درخت انجیر در مناطقی امکان‌پذیر است که آب و هوایی گرم و معتدل داشته باشند و پرورش این گیاهان در فصل زمستان غیرممکن است. اگر انجیر را در گلدانی کاشته‌اید بهتر است در فصول سرد سال آن را در فضای داخل خانه قرار دهید تا سرما زده نشود. برای اینکه انجیر رشد کند و به میوه‌دهی برسد باید آبیاری و کود دهی آن را به طور منظم و دوره‌ای انجام دهید. 

6- میوه شلیل و هلو

مناطق کاشت: سرد و خشک و کوهستانی

شلیل و هلو هر دو در گروه درختان کوتوله قرار دارند و ارتفاع آن‌ها در اوج رشد خود به دیگر درختان نمی‌رسد. رایج‌ترین درختان هلو که می‌توان در گلدان کاشت عبارتند از: 

  • Bonanza
  • Golden Gem
  • El Dorado
  • Garden Gold
  • Southern Sweet 

انواع شلیل کوتوله‌ای که می‌توانید در گلدان پرورش دهید عبارتند از:

  • Nectarcrest
  • Fantasia

7- میوه گیلاس

مناطق کاشت: گرم و معتدل 

درخت این میوه خوشمزه و لذیذ در فصل بهار شروع به شکوفه دهی می‌کند و میوه‌های آن در فصل تابستان می‌رشد. در فصل پاییز همزمان با زرد شدن برگ درختان برگ‌های این درخت قبل از زرد شدن و سبز و براق می‌شوند. بهترین میوه برای پرورش در گلدان گیلاس ترش است زیرا تحمل سایه و نور کم را دارند اما گیلاس‌های شیرین باید 6 ساعت در طول روز در معرض نور خورشید قرار بگیرند. خشکی و نوسان دما به گیاه آسیب می‌زند و موجب خشک شدن برگ‌های آن می‌شود. این گیاه برای رشد و میوه دهی باید خاک غنی و کاملی داشته باشد و در ترکیب خاک آن از مواد آلی استفاده کنید تا علاوه بر تقویت گیاه به زهکشی آن کمک کند.

7 مرحله کاشت گل در گلدان: مبتدی تا پیشرفته

8- میوه گواوا

مناطق کاشت: گرم و معتدل

درخت گواوا با گل‌های معطر شیرین، میوه‌های خوشمزه و ظاهر زیبای استوایی دارد. گواوا عاشق قرار گرفتن در معرض آفتاب گرم و مستقیم است، بدین ترتیب در مناطقی با آب و هوای گرم و معتدل رشد بسیار خوبی خواهد داشت. 

9- میوه هندوانه

مناطق کاشت: گرمسیری

بهترین میوه برای کاشت در گلدان و در عین حال زیباترین میوه، هندوانه است. این میوه برای رشد به آبیاری منظم و دوره‌ای و خاک خوب نیاز دارد در صورتی که این دو رکن برای آن تامین باشد، هندوانه‌های آبدار و شیرین خواهید داشت. پرورش آن در گلدان کار سختی نیست و اگر به باغبانی علاقه داشته باشید به راحتی می‌توانید این میوه لذیذ و شیرین را پرورش دهید. 

10- میوه موز

مناطق کاشت: گرمسیری

درختان موز در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رشد می‌کنند و به همین دلیل عاشق آفتاب کامل، گرما و رطوبت هستند. با این حال، ارقامی در دسترس هستند که نسبتاً مقاوم به سرما هستند و برای مناطق معتدل گرم مناسب هستند. اگر گلدان موز را در فضای باز قرار داده‌اید بهتر است رد فصل زمستان آن را به خانه بیاورید تا سرمازده نشود. اگر به باغبانی علاقه داشته باشید به راحتی می‌توانید یک گلدان درخت موز در خانه داشته باشید. 

11- میوه آناناس

مناطق کاشت: گرم و مرطوب

گیاهان آناناس یک گیاه کوچک است و رشد زیادی ندارد به همین دلیل فضای زیادی را اشغال نمی‌کند. آناناس ریشه کم عمقی دارد و به راحتی می‌توان در گلدان‌های کوچک آن را پرورش داد، این گیاه زیبا برای رشد به یک آب و هوای دائمی گرم و مرطوب نیاز دارد، اما می‌توانید آن را به عنوان یک گیاه آپارتمانی در مناطق سردتر پرورش دهید و روزانه چندین ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

12- میوه تمشک

مناطق کاشت: گرمسیری

کاشت و پرورش تمشک در گلدان کار سختی است اما یک امر غیر ممکن نیست، تمشک برای رشد و میوه‌دهی به نور مستقیم خورشید نیاز دارد به همین دلیل باید آن را در یک فضای نورگیر قرار دهید و از گلدانی با عمق متوسط برای کاشت آن استفاده کنید. 

13- میوه بلوبری

مناطق کاشت: گرم و معتدل 

کاشت بلوبری در گلدان ایده بسیار خوبی است. برای کاشت این میوه در گلدان باید PH خاک متعادل باشد و از کودهای قوی استفاده کرد، خاک فقیر قطعا میوه خوبی برای شما نخواهد داشت. برای گیاهانی که میوه‌دهی دارند باید از خاک غنی و ترکیبی استفاده کرد. 

کاشت مرکبات در گلدان

مناطق کاشت: معتدل و گرمسیر

همه پرتقال‌ها و مرکبات را می‌توان در گلدان پرورش داد زیرا درختچه‌های کوچکی هستند. اگر در آب و هوایی زندگی می‌کنید که زمستان‌های آن معتدل است، رشد این میوه‌ها کار ساده و آسانی است. برخی درخت پرتقال را در آب و هوای سرد با احتیاط در فصل زمستان پرورش می‌دهند که این موضوع به نوع درخت بستگی دارد.

نحوه کاشت مرکبات در گلدان: نکات مهم در خانه

بهترین میوه برای کاشت در گلدان 

میوه‌های بسیاری وجود دارند که می‌توان آن‌ها را به راحتی در باغ پرورش داد اما برای پرورش میوه در گلدان انتخاب‌های شما محدود می‌شود، زیرا همه میوه‌ها نمی‌توانند رشد خوبی در گلدان داشته باشند. برخی از آن‌ها در صورت کاشته شدن در گلدان علفی می‌شوند. در این مقاله از کادو هوم سعی کردیم میوه‌هایی را معرفی کنیم که در گلدان و فضای داخل خانه به خوبی رشد می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *