مقالات

راهنمای جامع انواع گلدان دکوری

کاشت توت فرنگی در گلدان

دکوراسیون هر فضایی یکی از ابعاد بسیار مهم در زندگی ماست که به طور قابل ملاحظه‌ای خلق و خوی و روحیه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. یکی از روش‌هایی که می‌تواند جذابیت و زیبایی فضا را افزایش دهد، استفاده از گلدان هاست. گلدان‌ها نه تنها امکان نگهداری گیاهان زیبا را فراهم می‌کنند، بلکه به عنوان یک عنصر دکوراتیو نیز بسیار خاص و دلنشین هستند.

گلدان‌های شیک طراحی مدرن و خلاقانه‌ای دارند که می‌توانید انواع گل‌های مصنوعی و طبیعی را داخل آن‌ها قرار دهید و جلوه‌ای ویژه در مکان های مختلف به وجود بیاورید. اما چه گلدان‌هایی برای دکوراسیون فضاهای مختلف مناسب هستند و هر گلدان چه ویژگی‌هایی دارد؟

انواع گلدا‌ن‌ها برای دکوراسیون

در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی برخی گلدان‌های مناسب برای طراحی و دکوراسیون انواع فضاهای داخلی و خارجی می‌پردازیم.

گلدان‌های سفالی

قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین نوع گلدان‌ها، گلدان‌های سفالی هستند که اغلب از خاک رس و به صورت خام تهیه می‌شوند و لعاب کاری ندارند. گلدان‌های سفالی رطوبت خاک را جذب می‌کنند و بدنه گلدان کاملاً مرطوب و خیس می‌ماند و به همین دلیل این گلدان‌ها مناسب فضاهای باز مانند تراس و باغچه هستند. معمولا این گلدان‌ها ظاهری ساده و مینیمال دارند و در تمامی سبک‌های دکوراسیون می‌توان از آن‌ها استفاده کرد و نسبت به سایر گلدان‌های موجود در بازار قیمت مناسب‌تری دارند.

اصولاً گیاهانی مانند کاکتوس‌ها، گیاهان گوشتی و سایر گیاهان با برگهای آبدار که به رطوبت ماندگار خاک نیاز ندارند مناسب گلدان‌های سفالی هستند. اگر می‌خواهید در دکوراسیون خود از گلدان‌های سفالی استفاده کنید، بهتر است دیواره بیرونی و داخلی گلدان‌ها را با رنگ‌های روغنی رنگ کنید تا نوعی عایق‌بندی ایجاد شود. در نهایت با توجه به این که گلدان‌های سفالی سنگین هستند، بهتر است تا حد امکان از قرار دادن در ارتفاعات و سطوح شکننده مانند شیشه خودداری کنید.

گلدان‌های سرامیکی

گلدان‌های سرامیکی نیز همانند گلدان‌های سفالی از خاک رس ساخته می‌شوند. تفاوت اصلی گلدان‌های سرامیکی در مقایسه با انواع سفالی آن‌ها این است که کاملاً لعاب کاری می‌شوند. این کار باعث می‌شود رطوبت خاک بیشتر حفظ شود و بدنه ‎آن‌ها کاملاً صاف و بدون تخلخل باشد.

توجه کنید گلدان‌های سرامیکی نیز مانند گلدان‌های سفالی، به تغییر دمای ناگهانی حساس هستند و با گرم و سرد شدن ناگهانی ترک می‌خورند پس بهتر است در قسمت‌هایی که تغییرات هوایی محسوس نیست از آن‌ها استفاده کنیم.

معمولاً از چنین گلدان‌هایی در سالن پذیرایی و پاسیو‌ها استفاده می‌شود زیرا ظاهر شیکی دارد. گلدان‌های سرامیکی به دلیل داشتن ظاهری ساده و شیک، هم مناسب دکوراسیون های مدرن و مینیمال و هم مناسب چیدمان‌های کلاسیک هستند. گلدان‌های سرامیکی جزو گلدان‌های نسبتاً قیمت بالایی دارند.

گلدان‌های سیمانی

اصلی‌ترین مشخصه گلدان‌های سیمانی یا بتنی، وزن نسبتا سنگین آن‌ها است. دیگر ویژگی بارز چنین گلدان‌هایی، مقاومت بالای آنها در برابر گرما و سرما است. جالب است بدانید بیشترین کاربرد گلدان های سیمانی، در طراحی فضاهای سبز شهری مثل پارک‌ها و بوستان‌ها است.

اگر خانه شما کوچک است یا حیاط کوچکی دارید، ممکن است گلدان سیمانی مناسب شما نباشد زیرا این نوع گلدان‌ها فضای زیادی اشغال می‌کنند. توجه کنید در تولید این گلدان‌ها از آهک استفاده می‌شود که برای رشد گیاه ضرر دارد؛ در نتیجه قبل از تهیه آنها، از کیفیت و عایق بندی آنها اطمینان حاصل کنید و حتما قبل از استفاده، آن را کاملاً شست‌وشو دهید تا آهک آن شسته شود. امروزه گلدان‌های بتنی و سیمانی مینیمالی برای استفاده در دکوراسیون داخلی منزل و ساختمان‌ها ساخته شده‌اند که برای انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی مناسب هستند. از لحاظ قیمتی نیز این گلدان‌ها جزو گلدان های گران قیمت محسوب می‌شوند.

vases

گلدان‌های چوبی

برای افرادی که حفاظت از محیط زیست اهمیت دارد، گلدان‌های چوبی بهترین گزینه هستند. این گلدان‌ها  نسبت به گلدان‌های پلاستیکی و سفالی سنگین‌تر هستند اما نسبت به گلدان‌های سرامیکی و سیمانی وزن ‌کم‌تری دارند. البته باید توجه داشته باشید که این گلدان‌ها برای دکوراسیون فضاهای شرجی و مرطوب مناسب نیستند چرا که چوب در چنین فضاهایی امکان پوسیدگی دارد. البته داخل برخی از گلدان‌های چوبی یک لایه عایق به وسیله پلاستیک ایجاد می‌کنند تا ماندگاری و دوام آن را افزایش یابد.

توجه کنید گلدان‌های چوبی مناسب هر نوع چیدمانی هستند و به راحتی با هر دکوراسیونی ست می‌شوند. این گلدان‌ها معمولاً از چوب درخت سدر، درخت سکویا، چوب های جنگلی و الواری تولید می‌شوند. قیمت این گلدان‌ها اغلب به نوع و کیفیت چوب به کار رفته در آن‌ها بستگی دارد و به همین علت تنوع قیمت در این محصولات بسیار زیاد است.

گلدان‌های مسی

مس جنسی است که هیچ وقت قدیمی نمی‌شود و همواره طرفداران خاص خود را داشته است. گلدان مسی نیز جزو آن دسته از گلدان‌هایی است که می‌تواند تا سال‌های طولانی در دکوراسیون شما بدرخشد. قیمت گلدان دکوراتیو مسی از برخی از انواع گلدان‌های دیگر بالاتر است؛ اما فراموش نکنید که یک گلدان مسی ماندگاری و دوام بالایی دارد و در نتیجه به این راحتی خراب نمی‌شود. گلدان فلزی برای دکوراسیون‌های سنتی مثل رستوران‌ها و آلاچیق‌های سنتی یک انتخابی عالی خواهد بود.

گلدان شیشه ای

از راه‌های افزایش جذابیت و زیبایی هر فضایی طراحی آن با گلدان‌های شیشه‌ای است چرا که تلالوی گل‌های زیبا در درون گلدان‌های شیشه‌ای بسیار زیبا و خاص هستند.

هنگام خرید گلدان تزئینی شیشه‌ای حتما باید سبک دکوراسیون فضا را در نظر داشته باشید. به عنوان مثال گلدان‌های شیشه‌ای با لبه‌های براق و طلایی رنگ برای دکوراسیون‌های سلطنتی با نقش و نگارهای طلایی رنگ عالی می‌شوند. و در صورتی که به دکورهای ساده و مینیمال علاقه‌مند هستید بهتر است از انواع گلدان‌های شیشه‌ای ساده و مینیمال انتخاب کنید. البته ترند این روزهای طراحان و معماران استفاده از انواع گلدان‌های شیشه‌ای شیاردار است.

قیمت گلدان‌های دکوری

یکی از فاکتورهای مهم در خرید هر محصولی قیمت آن است. قیمت گلدان‌های دکوری بسیار متنوع بوده و عواملی بسیاری در تعیین قیمت آن‌ها دخیل هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • جنس و متریال اولیه
  • اندازه و ابعاد
  • طراحی و استایل
  • برند تولید کننده

برای یک خرید بهینه بهتر است در ابتدا موقعیت محل مورد نظر را بررسی کنید و سپس با توجه به بقیه عوامل و بودجه خود اقدام به خرید نمایید.

خرید گلدان‌های دکوری از کادوهوم

فروشگاه اینترنتی کادوهوم به عنوان یکی از بزرگترین عرضه‌کننده‌های انواع لوازم لوکس و اکسسوری‌های مخصوص دکوراسیون، اقدام به فروش گلدان های دکوری و تزئینی در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف کرده است. این فروشگاه با هدف حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات به طور مستقیم از تولیدکنندگان، فعالیت کرده و محصولات بسیار مرغوب و جذاب را عرضه می‌کند. با مراجعه به سایت این فروشگاه تجربه یک خرید مطمئن را برای خود ثبت کنید.

سخن پایانی

در انتخاب یک گلدان مناسب باید به نکاتی مانند حجم گلدان، ارتفاع محصول، شکل ظاهری و تناسب آن با محیط و در نهایت به تعداد و نوع گیاهان توجه کافی داشته باشید.

شما با مراجعه به سایت کادوهوم می‌توانید تنوع محصولات را مشاهده کرده و با در نظرگیری دکوراسیون محل مورد نظر و بودجه خود از محصولات این سایت بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *