مطالب آموزشی

راهنمای کامل نگهداری حیوان خانگی در باغ و خانه آنها

pet-in-garden

در سال‌های اخیر نگهداری از حیوانات خانگی رشد چشمگیری داشته است. گرچه انسان سابقه طولانی در نگهداری از حیوانات دارد و حیوانات خانگی قرن‌هاست که در کنار انسان حضور دارند؛ اما این موضوع در دنیای مدرن امروز معنا و مفهوم دیگری به خود گرفته است. اگر در گذشته حیوانات خانگی برای انجام وظیفه و گذران امور زندگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در دنیای امروزی این حیوانات به دوست و همدمی برای انسان تبدیل شده‌اند.

مهم‌ترین نکته در دنیای نگهداری از حیوانات خانگی، در نظر گرفتن یک جای مناسب برای نگهداری این موجودات است. بنابراین در ادامه این مقاله علاوه بر نکات مهم در نگهداری حیوانات خانگی به محل نگهداری این حیوانات در باغ و خانه اشاره شده است.

محل نگهداری حیوان خانگی در خانه و باغ

مراقبت و نگهداری از حیوانات خانگی‌ مسئولیتی مهم است و از جمله دغدغه‌های دارندگان این حیوانات تعبیه مکانی مناسب برای این موجودات است. بخشی از این مراقبت‌ها شامل ایجاد یک فضای مناسب برای دکوراسیون حیوان خانگی در داخل خانه یا باغ و ویلا است. در این مقاله مراحل ساختن یک قسمت خاص برای دکوراسیون حیوان خانگی خود به اختصار شرح داده شده است.

·       تعیین مکان

ابتدا نیاز است تا یک مکان مناسب برای دکوراسیون حیوان خانگی خود پیدا کنید. این مکان باید به حیوان خانگی اجازه دهد تا حرکت و بازی در آن راحت بوده و حیوان شما احساس محدودیت در آنجا نداشته باشد. اگر قصد نگهداری حیوان در آپارتمان را دارید، یک کناره از اتاق نشیمن یا یک فضای خاص در اتاق خواب برای این منظور اختصاص دهید. اگر هم باغ یا ویلایی را برای نگهداری در نظر گرفته‌اید، به راحتی می‌توانید یک خانه مخصوص در گوشه باغ یا قسمت داخلی ویلا در نظر بگیرید. البته اگر برای ایجاد خانه حیوان، فضای باز را مناسب می‌دانید حتما شرایط دمایی را نیز لحاظ کنید.

·       محدود کردن دسترسی

اگر قصد دارید قسمتی از خانه  یا باغ را مختص حیوان خانگی خود کنید، بایستی دسترسی حیوان خانگی به بخش‌های دیگر خانه و باغ را محدود کنید. این کار را می‌توان با استفاده از در‌ها و نرده‌ها انجام داد. ممکن است نیاز باشد در‌ها را بسته نگه دارید یا از درهای فشرده‌ سازی شده برای ایجاد یک مرز فیزیکی استفاده کنید.

·       ایجاد فضای راحت

حیوان خانگی باید در قسمت اختصاصی خود احساس راحتی کند. این می‌تواند شامل نصب یک تخت خواب مناسب، تهیه ظروف آب و غذا، اسباب بازی‌ها و عروسک‌های مورد علاقه حیوان خانگی و همچنین صندلی‌های خاص برای استراحت باشد. توجه داشته باشید که هر کدام از این وسایل با توجه به محیط و شرایط باغ و یا خانه باید تهیه شود. به عنوان مثال، اگر قسمتی از باغ را برای حیوانات خانگی در نظر گرفته‌اید، اسباب‌بازی‌هایی نظیر توپ بهترین گزینه هستند. حال آن که توپ بازی تفریح مناسبی برای حیوانات در آپارتمان‌ها یا فضاهای کوچک نیست.

·       ارائه امکانات

حیوان خانگی باید در قسمتی که به آن اختصاص داده شده است به امکانات مختلفی دسترسی داشته باشد. مثلاً تهویه مناسب، ایجاد نورپردازی مناسب، دسترسی به صندلی‌ها یا وسایل بازی و تمیز کردن سریع و آسان دکوراسیون حیوان خانگی. برای این که شرایط مناسبی را در باغ و خانه ایجاد کنید بهتر است قبل از تخصیص محل خاص به حیوانات خانگی با متخصصان این نوع حیوانات مشورت کنید.

·       وجود گیاهان

یکی از موارد مهمی که معمولا نادیده گرفته می‌شود وجود گل و گیاهان کاشته شده در محیط است. شما برای آن که محیطی سالم را برای نگهداری حیوانات خانگی فراهم آورید در ابتدا لازم است حساسیت‌های حیوان مورد نظر را بررسی کنید. برخی حیوانات مخصوصا حیواناتی که در باغ و ویلا نگهداری می‌شوند با خوردن و حتی لمس گیاهان به شدت مسموم خواهند شد.

کاشت لیمو در گلدان

نکات مهم در نگهداری حیوانات خانگی

علاوه بر مکان نگهداری و شرایط لازم برای ایجاد یک محیط مناسب برای زندگی حیوانات خانگی، رعایت برخی نکات در نگهداری این موجودات ضروری است که در ادامه به این نکات می‌پردازیم:

·       بهداشت حیوانات

از مهم‌ترین نکات نگهداری حیوان خانگی می‌توان به رعایت بهداشت آن اشاره کرد. برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها به‌ خصوص بیماری‌های مشترک حیوان و انسان، باید همواره موارد بهداشتی لازم را رعایت کنید. در نتیجه، باید حیوان خود را به‌ طور مرتب حمام کنید؛ موی آن را با شامپوی مناسب بشویید؛ ناخن‌ها را کوتاه کنید و با استفاده از محصولات ضدعفونی‌کننده، ظرف، لوازم و ابزار حیوان خود را تمیز نگه‌ دارید.

·       توجه به وضعیت روحی حیوانات

از دیگر نکات مهم برای نگهداری حیوان خانگی توجه به سلامت روح و روان آن‌ها است. برای این منظور باید با حیوان خود صحبت کرده، آرامش روانی او را حفظ کرده و به آن توجه کافی کنید. حیوانات خانگی بسیار حساس هستند و معمولاً از صداهای بلند، حرکات ناگهانی و شیوه‌های ترساندن و شوخی‌ها آسیب می‌بینند. پس باید به‌ طور مداوم با آن‌ها در ارتباط باشید تا از ترس و استرس آن‌ها کاسته شود. سعی کنید در طول روز برای آن‌ها زمان بگذارید و مانع از افسردگی آن‌ها شوید.

·       تامین فعالیت‌های بدنی

برای حفظ سلامتی حیوانات خانگی باید فعالیت‌های بدنی مناسبی برای آن‌ها فراهم کنید. برای مثال، برای سگ‌ها و گربه‌ها، پیاده‌روی‌های روزانه و بازی‌هایی مانند ایجاد مسیرهای پرپیچ و خمیده، مخفی کردن غذا و بازی با توپ بسیار مفید است. فعالیت بدنی و تحرک موجب افزایش سلامت عمومی حیوان، کاهش استرس و بهبود روابط خواهد شد.

خرید از سایت کادوهوم

سایت کادوهوم یکی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر است که بهترین محصولات برای نگهداری حیوانات خانگی در خانه و فضاهای باز مثل باغ را دارد. شما با مراجعه به این سایت می‌توانید از به روزترین محصولات دکوراتیو و مراقبتی را پیدا کنید.

فروشگاه اینترنتی کادوهوم با هدف حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات به طور مستقیم از تولیدکنندگان، فعالیت کرده و محصولات بسیار مرغوب و جذاب را عرضه می‌کند. با مراجعه به سایت این فروشگاه تجربه یک خرید مطمئن را برای خود ثبت کنید.

سخن پایانی

به سرپرستی گرفتن حیوانات خانگی و زندگی با آن‌ها قطعا زندگی شخصی شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. نگهداری از حیوانات مانند به دنیا آوردن بچه، یک مسئولیت شبانه‌روزی است پس در تمام ابعاد نیازهای آن‌ها را در نظر بگیرید.

در نهایت با به‌روزرسانی اطلاعات و آگاهی‌های خود در زمینه نگهداری این حیوانات می‌توانید از بودن در کنار آن‌ها لذت ببرید.

 

پیشنهاد مطالعه: تاب ریلکسی درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *