مقالات

آموزش طراحی باغچه باریک

باغچه کوچک

در ایام گذشته مسئله‌ای به نام طراحی باغچه چندان مهم نبود و طراحی بیشتر مختص به داخل ساختمان، آشپزخانه، نما و موارد دیگر بود. در سال‌های اخیر زندگی مدرن این مسئله را نیز تغییر داده است. در حال حاضر مسئله محوطه سازی و طراحی فضای باغچه بخش بسیار مهمی از طراحی ساختمان یا ویلا است.

البته مهم‌ترین مسئله در طراحی باغچه‌ها توجه به ابعاد باغچه است. در این مقاله طراحی باغچه‌های باریک مورد بررسی قرار گرفته چرا که این نوع باغچه‌ها بسیار مورد توجه بوده و در انواع فضاها مانند ویلاها یا حیاط واحدهای مسکونی کاربرد دارد.

اصول طراحی باغچه‌های باریک

برای طراحی هر محیط برخی از اصول مهم طراحی را باید در نظر گرفت. طراحی باغچه‌های باریک نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این بخش به بررسی برخی از اصول مهم در طراحی باغچه‌های باریک می پردازیم:

  • از المان‌های متنوع استفاده کنید تا کوچک بودن فضا خسته‌کننده نباشد.
  • ترکیب گیاهان به عنوان موجودات زنده در کنار اجزای غیر زنده مانند اکسسوری‌های فلزی را طوری چیدمان کنید که انسجام کلی محیط حفظ شود.
  • گیاهانی را برای کاشت انتخاب کنید که متناسب با محیط و دیگر اجزای محوطه باشند.
  • ترکیب عناصر سنتی و مدرن می‌تواند زیبایی و جذابیت محیط را دوچندان کند.
  • بخش‌بندی مناسبی را انتخاب کنید. سعی کنید قسمت‌های مختلف باغچه را با المان‌هایی مانند نرده‌های فلزی جدا کنید.
  • مسیر عبور و مرور را در نظر بگیرید. این مسیر را طوری طراحی کنید که دسترسی به تمام نقاط باغچه امکان‌پذیر باشد.

زیرسازی باغچه‌های باریک

قبل از طراحی باغچه‌های باریک نیاز است تا زیرسازی مناسبی در نظر بگیرید. در ساختمان‌های قدیمی همیشه باغچه در حیاط ساختمان بود و شاید نیاز به زیرسازی چندان احساس نمی‌شد. اما با توجه به تغییر نوع معماری ساختمان‌ها بخش زیرسازی باغچه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند چرا که بدون زیرسازی ممکن است سایر قسمت‌ها صدمه ببیند.

مهم‌ترین نکته در زیرسازی باغچه‌های باریک عایق کاری است. در صورت امکان باغچه را در تمام بخش‌ها خاکبرداری و عایق رطوبتی برای قسمت‌های کاری آن نصب کنید. البته در مواردی که باغچه در کف زمین و دور از ساختمان باشد عایق‌کاری نیاز نیست.

برای زیرسازی از متریالی استفاده نمایید که در مقابل یخ‌زدگی و رطوبت محیط مقاومت بالایی داشته باشد زیرا باغچه‌ها همیشه در معرض این دو عامل هستند.

ایده‌های طراحی باغچه باریک

با توجه به محدودیت فضا، طراحی باغچه‌های باریک می‌تواند برای اکثر افراد چالش‌برانگیز باشد، اما با کمی خلاقیت و برنامه‌ریزی می‌توان فضایی زیبا و کاربردی ایجاد کرد. در ادامه چند ایده برای طراحی باغچه کوچک را معرفی خواهیم کرد.

طراحی عمودی باغچه

حتما لازم نیست برای طراحی باغچه‌های باریک در حیاط  و ویلا به فکر راه‌هایی باشید که کف باغچه را جادارتر در نظر بگیرید. شما می‌توانید به راحتی با طراحی عمودی باغچه و استفاده از یک شلف دیواری چوبی نیز به هدفتان برسید. بر روی این شلف‌های دیواری چوبی می‌توان گلدان گیاهان، لوازم جانبی و وسایل باغبانی و غیره هم قرار داد.

طراحی لایه‌ای

طراحی چند لایه‌ای یکی از بهترین روش‌های طراحی باغچه‌های باریک است چون با توهم بصری که ایجاد می‌کند حس می‌کنید در فضای کوچک حیاط، باغچه و دیوار سبز زیادی دارید. منظور از طراحی لایه‌ای این است که علاوه بر گلدان و گیاهانی که داخل خاک کاشته می‌شوند، از گیاهان رونده یا گیاهانی که می‌توان روی دیوار هم قرار داد کمک بگیرید. اگر این کار را در مسیر رفت و آمد در حیاط منزل یا ویلا انجام دهید، مسیر را طولانی‌تر و دیوارها را بلندتر نشان خواهید داد.

استفاده از قلاب‌های مخصوص

روش دیگر برای طراحی باغچه حیاط که فعالان متخصص در طراحی دکوراسیون محوطه شاید به شما پیشنهاد کنند، استفاده از قلاب های مخصوص است. این قلاب‌ها را می‌توانید روی دیوار یا فنس محوطه بگذارید و به عنوان دستگیره گلدان استفاده کنید و گیاهان را از آن آویزان کنید.

استفاده از آینه

یک روش عالی برای طراحی باغچه‌های باریک آینه‌کاری است که باعث بزرگتر به نظر رسیدن فضای شما می‌شود بدون اینکه نیاز باشد کار خاصی انجام دهید. فقط باید دقت کنید که محل نصب آینه روبروی فضای سبز و گیاهان و گلدان ها باشد تا علاوه بر دو برابر نشان دادن گیاهان، فضای حیاط را نیز بزرگتر ببینید.

باغ کوچک

نورپردازی مناسب

نورپردازی یکی از اصلی‌ترین نکات در طراحی و ساخت باغچه‌ها است که البته در باغچه‌های باریک اهمیت آن چندین برابر است. برای چنین باغچه‌هایی چراغ‌های نقطه‌ای یا اسپات لایت با تابش از پایین به بالا یا چراغ های دفنی پای درختان و گیاهان بهترین گزینه هستند.

خرید از سایت کادوهوم

سایت کادوهوم یکی از فروشگاه‌های آنلاین معتبر است که بهترین محصولات برای طراحی و دکوراسیون فضای باز را دارد. شما با مراجعه به این سایت می‌توانید از به‌روزترین محصولات دکوراسیون برای طراحی باغچه‌های باریک بهره ببرید.

فروشگاه اینترنتی کادوهوم با هدف حذف واسطه‌ها و ارائه محصولات به طور مستقیم از تولیدکنندگان، فعالیت کرده و محصولات بسیار مرغوب و جذاب را عرضه می‌کند. با مراجعه به سایت این فروشگاه تجربه یک خرید مطمئن را برای خود ثبت کنید.

سخن پایانی

باغچه‌های باریک یکی از کاربردی‌ترین و زیباترین نوع باغچه‌ها هستند که با رعایت نکات ساده می‌توان زیبایی آن‌ها را بیشتر کرد. با ایده گرفتن از برخی نکات شما می‌توانید چنین باغچه‌هایی را به محیطی زیبا و دنج تبدیل کرده و از آن‌ها لذت ببرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *